תכנית חינוכית–מעשית לשמירה על הסביבה החלה לפעול בבית הספר לחינוך מיוחד “הנרייטה סאלד”, בו לומדים 118 תלמידים המאופיינים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה בנוסף ללקויות נלוות.
התכנית שמה דגש על שינוי עמדות ביחס לסביבה ומתן כלים לתלמידים להשפיע ולהוביל שינוי סביבתי, תוך עבודה על פי שלבי “תכנית עול”ם”: עובדים, לומדים ומשנים.
במסגרת התכנית, למדו התלמידים על הקשר בין מעשי האדם לשינויי האקלים ועבדו בשיטת החקר כדי לבחון את הנושא. לאחר מכן לקחו על עצמם מיזמים שונים, ובהם: איסוף בקבוקים בשיתוף תאגיד המיחזור אל”ה, הרצאות בכיתות, מיון פסולת, יצירת סטיקרים עם מסרים סביבתיים והפצתם בקבוצות ווטסאפ שונות- בית ספריות ומשפחתיות, יצירת קליפ העוסק בחשיבות השמירה על כדור הארץ ולאחרונה אף הקימו גינה אקולוגית בחצר בית הספר.
מאיה הרשקוביץ, מנהלת בית ספר הנרייטה סאלד: ״התלמידים נחשפו למושג “מנהיגות” והועצמו כסוכני שינוי להוביל תהליכים בבית הספר ובקהילה. מטרתנו העיקרית הייתה לגרום לתלמידים לפעול, לפתח וליזום עשייה משמעותית ורחבת היקף, ולהמחיש להם שיש להם יכולת גדולה ליצור שינוי בעולם״.
צילום באדיבות בית הספר הנרייטה סאלד